Kuinka paljon maksaa soittaa 0900-numeroon?

0900-numeroiden enimmäishinnat on laissa vahvistettu hallituksen toimesta. Soittaminen 0900-numeroon ei saa koskaan maksaa enempää kuin 1,00 € minuutissa tai 1,00 € per puhelu, plus tavanomaiset puhelukustannukset.

Tarkat tavanomaiset puhelukustannukset riippuvat sopimuksesta, jonka olet tehnyt teleoperaattorisi kanssa, ja voit tiedustella niitä heiltä.

Useimmille minuuttihinnoille on myös asetettu enimmäismäärä per puhelu. Ei siis ole niin, että soittajalle voitaisiin veloittaa rajattomia summia.

Käytännössä useimmat numeron omistajat valitsevat alhaisen hinnan, usein alle 0,15 € minuutissa. Jos numeroa käytetään jo olemassa olevien asiakkaiden asiakaspalveluun, siitä ei saa veloittaa mitään muuta kuin normaalit puhelukustannukset.

Laissa on myös tarkasti määritelty, miten numeron omistajan on ilmoitettava puhelukustannukset. Kun soitat 0900-numeroon, kuulet aina ensin ilmoituksen, jossa kerrotaan tarkalleen, mitkä kustannukset ovat.

Nämä ilmoitukset vaihtelevat hinnan mukaan seuraavasti:

  • Jos lisäkustannuksia ei veloiteta, kuulet: “tämän informaationumeron puhelukustannukset ovat tavanomaiset puhelukustannuksesi”
  • Kun hinta on alle tai enintään 0,15 € minuutissa, kuulet: “tämän informaationumeron hinta on x per minuutti, plus tavanomaiset puhelukustannuksesi”
  • Jos hinta on yli 0,15 € minuutissa, kuulet: “tämän informaationumeron hinta on x per minuutti, enintään y per puhelu, plus tavanomaiset puhelukustannuksesi”
  • Kun numerolla on puheluhinta, kuulet ilmoituksen: “tämän informaationumeron hinta on x per puhelu, plus tavanomaiset puhelukustannuksesi”

Jos puhelusta veloitetaan aloitusmaksu, se mainitaan erikseen hintailmoituksessa.

Lähde

Jokainen hintailmoitus annetaan ennen puhelua, eikä siitä saa veloittaa.

Voiko 0900-numero olla myös ilmainen?

0900-numero voi ja saa käyttää hintaa 0 €. Tällöin maksat kuitenkin tavanomaiset puhelukustannukset, ja puhelu maksaa siis yhtä paljon kuin normaali puhelu; puhelu kiinteään numeroon.

Tällä hetkellä 0900-numeroita käytetään asiakaspalveluun. Olipa kyseessä sitten energiayhtiö, pankki tai kaapeli-tv-palveluntarjoajasi, asiakaspalvelu on tarjottava normaaleilla puhelukustannuksilla. Puhelun alussa kuulet ilmoituksen, joka sanoo: “tämän informaationumeron puhelukustannukset ovat tavanomaiset puhelukustannuksesi”

Voinko soittaa maksutta 0900-numeroon, joka ei ole ilmainen?

Ei. Vaikka 0900-numero käyttäisi hintaa 0 € (katso yllä), maksat tavanomaiset puhelukustannukset. Mitä ne ovat, riippuu palveluntarjoajasi hinnoittelurakenteesta.

0900-numeron toiminta on seuraava: kun soitat 0900-numeroon, sinut yhdistetään ensin numeropalveluntarjoajan, kuten Belfabriekin, alustaan. Siellä lisätään lisäpalveluita, kuten esimerkiksi palveluaikataulu, joka varmistaa, että saat aina automaattisesti yhteyden päivystävään työntekijään.

Alusta yhdistää sinut sitten niin sanottuun “päämäärään” (joskus myös “alempana numerona” kutsuttu). Numeron omistaja voi muuttaa tätä päämäärää milloin tahansa, esimerkiksi työntekijän sairastuessa tai osaston muuttaessa.

Verkossa leviää listoja näistä “alemmista numeroista”, joissa annetaan ymmärtää, että niiden avulla voisi soittaa kyseisiin 0900-numeroihin “ilmaiseksi”. Koska numeron omistaja voi muuttaa alempaa numeroa milloin tahansa, nämä listat ovat usein vanhentuneita ja virheellisiä.

Kun soitat organisaation 0900-numeroon, voit olla varma, että saat aina nopeimman ja parhaan palvelun.

Voinko soittaa 0900-numeroon ulkomailta?

Ei, 0900-numerot eivät ole käytettävissä ulkomailta.

Monet yritykset ja organisaatiot tarjoavat siksi, ilmaisen numeron lisäksi Alankomaissa, myös tavallisen puhelinnumeron, johon heihin voi ottaa yhteyttä ulkomailta. Esimerkiksi Belfabriekiin voi soittaa ulkomailta numeroon 🌍 +31 (0)85 400 5588.

Huomaa: monissa tapauksissa päädyt eri osastolle (esimerkiksi ulkomaanosastolle), kun soitat tähän ulkomaan numeroon. Siksi ei ole suositeltavaa soittaa tähän ulkomaan numeroon Alankomaista.

Kenen omistuksessa on 0900-numero?

Alankomaiden 0900-numerot myöntää Autoriteit Consument en Markt (ACM). Tämä on valtion organisaatio, joka valvoo näiden numeroiden käyttöä.

Miksi organisaatiot käyttävät 0900-numeroa?

On useita syitä, miksi organisaatiot valitsevat käyttää 0900-numeroa.

Ensinnäkin 0900-numero on valtakunnallinen numero. Se ei ole sidottu tiettyyn kaupunkiin, kuten 020-numerot kuuluvat Amsterdamiin. 0900-numerolla yritykset luovat siis valtakunnallisen ilmeen, jotta joku Frieslandista tuntisi itsensä yhtä tervetulleeksi kuin joku Limburgista.

Toinen syy 0900-numeron ottamiseen voi olla ammattimainen ilme, jonka tällainen numero antaa.

Viimeinen syy, miksi organisaatiot käyttävät 0900-numeroita, on osittain puhelinpalvelun kustannusten kattaminen. 0900-numerolla he voivat itse asettaa puheluhinnan.

Minulla on valitus 0900-numerosta

Jos epäilet, että 0900-numeron omistaja ei noudata sääntöjä, sinun tulee ottaa yhteyttä Autoriteit Consument en Markt (ACM) -organisaatioon. Tämä on valtion organisaatio, joka valvoo näiden numeroiden käyttöä.

Valituksia varten käytä tätä lomaketta: https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/uw-tip-of-melding-doorgeven-aan-acm/